Virtuaalitodellisuuden mahdollistava tekniikka voi viedä sinut Marsiin

 

Pitkän linjan pelaajana etsin aina uusia kokemuksia ja testailen mielelläni markkinoiden uusimpia tulokkaita. Kulutan sekä konsolipelejä että tietokonepelejä ja suosikkeihini lukeutuu pelejä niin fantasia- kuin urheilumaailmastakin. Jos peli on tarpeeksi kiinnostava itsessään, ei pelimaailman tarvitse olla yhtä massiivinen. Klassikkopeli ventti kuuluu edelleen suosikkeihini, vaikka toisinaan sukellan myös huolella rakennettuihin fantasiapeleihin ja nautin niiden maailmojen moninaisuudesta. Viime aikoina olen seurannut erityisellä kiinnostuksella virtuaalitodellisuuden kehitystä, sillä se on suurin uudistus, joka pelimaailmaa on kohdannut moneen vuoteen. Virtuaalitodellisuus tulee vaikuttamaan huomattavasti kaikkiin pelikokemuksiin. Vai miltä tuntuisikaan istua oikeasti pelipöydässä tai seikkailla vielä syvemmällä muinaisessa fantasiamaailmassa, halliten tapahtumia ympärillä?

Virtuaalitodellisuuden mahdollistava tekniikka voi viedä sinut Marsiin

Mahdollisuus kokea maailmoja aivan uudella tavalla

Virtuaalitodellisuus on nyt uusin teknologian supertrendi, joka vie tarinat täysin uudelle tasolle. Virtuaalitodellisuudella on toistaiseksi ollut suurin vaikutus pelialaan, mutta teknologian kehittyessä odotettavissa on huimia elämyksiä myös monella muulla alalla. VR:n uskotaan muuttavan merkittävästi viihdeteollisuutta ja pelikokemuksia sekä muokkaavan markkinointia ja palveluita. Jo muutamassa vuodessa kokemuksista on onnistuttu muokkaamaan todella toimivia ja VR:n perusteita pääsee kokeilemaan jo varsin edullisillakin ratkaisuilla.

Mahdollisuus kokea maailmoja aivan uudella tavalla

VR:n pohja löytyy teatterista ja 3D-elokuvista

Virtuaalitodellisuus ei varsinaisesti ole aivan uusi innovaatio, vaan nykyteknologia on mahdollistanut sen hyödyntämisen uudella tavalla. Virtuaalitodellisuus on sanana ollut tuttu jo vuonna 1938 ranskalaisen kirjailijan Antonin Artaudin kuvaillessa teatterissa käytettäviä vaikutuskeinoja käsitteellä ”la réalite virtuelle”.  Ensimmäinen virtuaalitodellisuuteen liittyvä laite taas nähtiin vuonna 1962. Sensorama-nimisellä laitteella esitettiin lyhytkestoisia 3D-elokuvia, mutta lisäksi elokuvakokemusta kasvatettiin käyttämällä luomalla samaan tilaan stereona kuuluvia ääniä, tuulenvirettä ja tuoksuja. Näytökset jäivät kuitenkin kokeiluluontoisiksi ja virtuaalitodellisuuden varsinainen läpimurto tapahtui vasta 1990-luvulla, kun tietokoneteknologia oli kehittynyt tarpeeksi laadukkaampien VR-kokemusten luomiseksi.

360-videot antavat kattavan kuvan halutusta kohteesta

Tavallinen kuluttaja on törmännyt useimmiten luultavasti 360-asteen videoihin, jotka ovat yksi VR:n ulottuvuus, mutta eivät hyödynnä lähellekään kaikkea VR:n potentiaalia. 360-videoissa mobiililaitteella voi tutkia paitsi videon ympäristöä, myös vaikkapa matkakohteen sääoloja tai New York Timesin toimituksen hyörinää eri puolilla. Nämä ovat erikoiskameran avulla tallennettuja tosielämän tilanteita, joissa katsoja pystyy tutkimaan ympäristöään. Tämän lisäksi tarjolla on keinotekoisia maailmoja, useimmiten pelejä, joissa katsoja voi liikkua maailmassa ja hallita tapahtumia.

VR-laseja joka makuun

Kokemuksesta tulee kuitenkin huomattavasti vaikuttavampi, kun mukaan lisätään ääntä ja muuta tunnelmaa, joka kuuluukin aina osaksi keinotekoista maailmaa. Näiden avulla käyttäjä pääsee siirtymään itse osaksi uutta paikkaa ja kokemaan uutta todellisuutta. Vaikka itse videossa ei olisi juurikaan tapahtumia, on kokemus silti itsessään jännittävä. VR:n avulla voi esimerkiksi kokeilla, miltä tuntuu kiivetä maailman korkeimman vuoren jyrkkiä seinämiä tai vierailla Marsissa. VR-lasien avulla katsojan silmien eteen luodaan maailma, jossa ovat kohdillaan niin syvyysvaikutelma, korkeus kuin perspektiivikin. Kokemus tuntuu varsin aidolta.

VR-laseja joka makuun

Edullisimmat VR-lasit toimivat yhdessä älypuhelimen kanssa. Ihmisen silmät näkevät normaalisti maiseman hieman eri kulmista ja tämä on otettu huomioon myös VR-laseissa. Laseissa älypuhelimen näyttö on jaettu kahteen eri puoliskoon ja näin käyttäjän silmiin heijastuvat hieman toisistaan eroavat kuvat. Tämä saa aivot uskomaan, että kyseessä on aito tilanne, kun ruudulta laitetaan video pyörimään. Hieman laadukkaammissa laseissa on oma näyttöpaneelinsa ja niiden kanssa ei tarvita älypuhelinta.

VR-lasien markkinoilla johtoasemaa pitää tällä hetkellä Samsung Gear VR, mutta muut valmistajat seuraavat tiukasti perässä. Kyseessä on älypuhelimen kanssa toimiva langaton laite, jota voi käyttää oikeastaan missä tahansa. Kokemus on näillä laseilla jo erittäin laadukas ja todellisen tuntuinen.

Googlen tarjokas VR-kisaan on Google Daydream, joka ei ole laite vaan VR-alusta. Suurimmat älypuhelimen valmistajat ovat sopineet kehittävänsä puhelimistaan yhteensopivia Googlen VR-alustan kanssa. Omasta älypuhelimesta saa puolestaan erittäin edullisesti VR-laitteen, kun lisää siihen muutaman euron maksavan Google Cardboard -pahvikotelon, jonka avulla mikä tahansa älypuhelin muuttuu alkeellisiksi VR-laseiksi. Tämä on hyvä tapa ottaa ensikosketus VR-maailmaan, mutta kokemus on huomattavasti pelkistetympi kuin varsinaisten VR-lasien avulla.

Hinnakkaampia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja virtuaalitodellisuudessa seikkailemiseen tarjoavat Oculus Rift, HTC Vive ja Sony Playstation VR. Näitä laseja käytetään yhdessä tehokkaan pelitietokoneen kanssa, johon ne kiinnitetään johdon avulla.

Virtuaalitodellisuuden tulevaisuus kiinnostaa

Virtuaalitodellisuuden tulevaisuus kiinnostaa

Pelaajat ovat uudentyyppisen VR-maailman pioneereja ja ovat ottaneet uudistukset innokkaasti vastaan, aivan kuten minäkin. Tässä vaiheessa virtuaalitodellisuudella onkin ollut eniten annettavaa pelimaailmaan, sillä tekniikka todella mahdollistaa aivan uudenlaiset pelikokemukset. Pelien lisäksi VR:ää on hyödynnetty erilaisissa koulutussimulaattoreissa sekä arkkitehtuurissa ja rakennusteollisuudessa. VR:n avulla arkkitehdit ja rakentajat voivat tarkastella kohteitaan aidossa mittakaavassa, kulkien tiloissa etsimässä mahdollisia ongelmakohtia. Näin muutokset voidaan suunnitella jo ennen rakennusvaihetta ja tämä on tietenkin selvää säästöä ja kasvattaa lisäksi turvallisuutta.

Varmaa on, että VR:n potentiaalista on käytössä vasta murto-osa ja tekniikka tulee yleistymään huomattavasti tulevina vuosina. Virtuaalitodellisuudesta odotetaan suuria muutoksia mm. koulumaailmaan, jossa oppilaat voivat tulevaisuudessa tutustua mm. antiikin Kreikan arkkitehtuuriin kuljeskelemalla rakennusten keskellä opettajansa opastamina.

Käytännön tuotekehittely voisi tuoda lasit kaikkien ulottuville

Jotta virtuaalitodellisuus olisi kaikkien ulottuvilla ja yleistyisi käytössä, täytyy tekniikan vielä hieman kehittyä ja hintojen tulla vastaavasti alaspäin. Tekniikan puolesta kuluttajat kaipaavat nykyistä pienempiä laseja, joita on helppo kantaa mukana. Nykyiset lasit ovat melko massiivisia ja näyttävät hassuilta päässä. Myös kuvan terävyys jättää toivomisen varaa, eikä VR-laseilla katsottu kuva vastaa HD-kuvaa, johon olemme tottuneet. Laitteista täytyy saada myös aiempaa suuremmassa määrin langattomia ja akkujen kestoa täytyy pystyä kasvattamaan, jotta laitteet voivat olla käytössä koko päivän. Sisällön puolesta odotetaan tarjonnan kasvua, jotta kuluttajien kiinnostus säilyisi muutenkin kuin ensikokeilun verran ja yhä useampi innostuisi hankkimaan lasit myös kotikäyttöön.