Peliyhtiö Supercell on innostava esimerkki onnistuneesta startupista

Supercell perustettiin vuonna 2010 ja se nousi nopeasti arvoltaan yli kahden miljardin euron yritykseksi. Supercellin kehitys osui sopivasti siihen, kun tabletit yleistyivät kannettavien rinnalla ja yritys kehitti pelinsä nimenomaan tablettikansaa silmällä pitäen. Supercellin tarinasta puhuttaessa korostuvat rohkeus, tekijöiden ammattitaito ja lopulta lähes satumainen menestys. Supercellin suurin hitti on vuonna 2012 julkaistu peli Clash of Clans.

Peliyhtiö Supercell on innostava esimerkki onnistuneesta startupista

Clash of Clansin jälkeen Supercellin tarina lähti nousukiitoon. Jo seuraavana vuonna yrityksen liikevaihto oli 519 miljoonaa ja tulos 172 miljoonaa euroa. Vuoteen 2014 mennessä liikevaihto oli kasvanut jo 5,1 miljardiin miljoonaan ja tulos 515 miljoonaan euroon. Supercell onkin ilmeisesti historian nopeimmin kasvanut pelialan yritys.

 

Supercellista hyvä oppitunti myös muille yrittäjille

Supercellin menestystarinasta yrittävät ottaa oppia nyt monet uudet startup-yritykset. Onnistumista on analysoidessa jaettu eri osiin: vankkaan osaamiseen, juuri oikeaan ajoitukseen, rohkeuteen ja riskien sietämiseen, onnistumisen haluun ja raakaan työhön. Nämä kaikki ovat lähes kaikilta startup-yrittäjiltä vaadittavia ominaisuuksia.

Supercellista hyvä oppitunti myös muille yrittäjille

Toimitusjohtaja Ilkka Paananen kuvaa pelisuunnittelun karua arkea muistuttamalla, että pelisuunnittelija saattaa työskennellä jopa pari vuotta pelin parissa, jota ei koskaan julkaista missään. Paananen kertoo, että myös hänelle itselleen on tuskallisin hetki se, kun on nähnyt tiimin laittavan kaiken osaamisensa ja innostuksensa peliin, eikä peli silti saavuta pelaajien keskuudessa sellaista suosiota, että se julkaistaisiin. Stressinsietokykyä tarvitaan ja puhdasta intohimoa alaan.

Toimitusjohtaja neuvoo aloittelevia startup-yrittäjiä

Paananen on jakanut auliisti neuvoja muille pelialan startup-yrittäjille tai yrittäjyydestä haaveileville. Hän muistuttaa, että ensimmäinen vuosi on yrityksen tulevaisuuden kannalta ratkaisevan tärkeä. Hän kehottaa myös miettimään perusteellisesti sitä, minkälainen johtoryhmä yritykseen halutaan ja minkälaisiin neuvonantajiin ja sijoittajiin luottaa. Paananen uskoo kuitenkin suomalaiseen osaamiseen ja erityisesti uusien tekijöiden intoon. Hänen mukaansa Suomesta tullaan lähivuosina näkemään todellisia menestystarinoita.

Alussa Paananen kehottaa kuitenkin unohtamaan mahdollisen taloudellisen menestyksen ja keskittymään miettimään, minkälaisten pelien pelaamisesta itse nauttii ja mitkä voisivat tuottaa iloa myös muille. Hyvää peliä jaksaa pelata kauemmin kuin viikon, klassikot kestävät jopa vuosia. Tärkeää on koota projektin ympärille myös oikeanlainen tiimi, jossa kaikilla on suunnilleen sama visio siitä mitä ollaan tekemässä. Paananen korostaa, että pelialalla lahjakkuus merkitsee. Näitä lahjakkuuksia päästään hyödyntämään, kun it-osaajat luovat puolestaan toimivan työympäristön.

Toimitusjohtaja neuvoo aloittelevia startup-yrittäjiä

Supercellin kohdalla pienet ja itsenäiset tiimit ovat toimineet hyvin. Paananen myöntääkin uskovansa nimenomaan pienten tiimien toimivuuteen ja Supercellin huippuvuotenakin 2014 yrityksessä työskenteli vain 152 työntekijää. Rekrytoinnissa Paananen pyrkii toki löytämään mahdollisimman hyviä tyyppejä. Supercelliin tekijöitä onkin etsitty ympäri maailmaa ja heitä on tällä hetkellä 33 eri maasta.

Oikeanlainen markkinointi viimeistelee tuotteen

Hyvästäkään firmasta ei kukaan tiedä ilman oikeanlaista markkinointia. Supercell on käyttänyt useana vuonna markkinointiin noin 400 miljoonaa euroa ja tämä on suomalaisten yritysten keskuudessa jo todella merkittävä summa. Supercell on tehnyt myös suomalaisten yritysten joukossa historiaa, kun se mainosti vuonna 2015 Super Bowlissa. Super Bowlin mainoksia odotetaan monesti lähes yhtä innokkaasti kuin itse otteluakin ja Supercellin mainos keräsi jo ensimmäisen viikon aikana Youtubessa yli 30 miljoonaa katselukertaa. Minuutin mainospaikka ottelun väliajalla maksoi yhdeksän miljoonaa euroa, mutta oli oikea sijoitus. Nykyään katselukertoja on jo yli 82 miljoonaa. Supercell oli toki tässä kohtaa jo vakiinnuttanut asemansa, mutta myös aloittelevan yrityksen kannattaa etsiä uusia keinoja erottautua massasta ja käyttää rohkeasti mielikuvitusta myös markkinoinnin suhteen ja miettiä brändi kokonaisuudessaan valmiiksi.