Drone-kuvauskopterit, lentoliikenteen uusi ongelma

Drone-kuvauskopteri (myös nelikopteri) on nerokas keksintö. Sen tuomat uudet mahdollisuudet mainos- ja elokuva teollisuudelle ovat melko rajattomat. Niillä on paikkansa myös luonnontutkimuksessa ja alueiden kartoittamisessa. Myös esimerkiksi pelastustoimissa sen antamasta perspektiivista on suurta etua. Dronen käyttömahdollisuuksia on lukuisia, niin yksityis- kuin ammattikäytössä.

Drone-kuvauskopterit, lentoliikenteen uusi ongelma

Viimeaikoina uutisia on kuitenkin hallinnut kuvauskopterien tuomat uudenlaiset ongelmat, etenkin lentoliikenteelle. Olemme saaneet todistaa miten valtava ja vakava vaikutus vastuuttomalla dronen lennättämisellä voi olla. Tuhansien lentomatkustajien peruutetut lennot ja lentokentän sulkeminen epämääräiseksi ajaksi missä tahansa on paljon vakavampaa kuin näiden ajattelemattomien käyttäjien mieleen ehkä voi tulla, ellei häirintä sitten ole harkittua toimintaa. Puhumattakaan siitä miten kalliiksi tulee. Yleiset säännöt dronen lennättämiseen ovat maksimissaan 150 metrin lentokorkeus, mutta lentokentän läheisyydessä tämä on alle 50 metriä, ja dronen lennättäminen alle 5:n kilometrin säteellä kentästä on kiellettyä. Näiden sääntöjen rikkominen on rangaistava teko. Droneja lennätetään jatkuvasti reilusti yli sallitujen korkeuksien joka ei ole luvallista missään Suomen ilmatilassa. Selkeästi on siis ihmisiä jotka kuvittelevat että näiden sääntöjen olemassaolo ei ole oleellista.

Dronen mahdolliset vahingot lentoliikenteelle

Vaikka lentokoneet on sertifioitu kestämään erinäisiä pieniä törmäyksiä, kuten yksittäisen linnun osuminen koneeseen, samanpainoinen drone voi aiheuttaa silti huomattavasti pahempaa vauriota osuessaan tuulilasiin, roottoriin, runkoon tai rakenteisiin. Todistetusti hyvin pienikin esine voi aiheuttaa hengenvaarallisia vahinkoja lentokoneisiin. Mikäli on olemassa edes pienikin dronen aiheuttama uhka, lentokoneet pysyvät maassa, sillä riski on liian suuri. Mikäli drone havaintoja on tehty lentokentän läheisyydessä, asia on tutkittava ennen kuin voidaan palata normaaliin aikatauluun lentokentällä. Lähiaikoina tapahtunut Gatwickin Lontoon kentän episodi oli ihan omassa luokassaan, ja vaati jopa armeijan osallistumista dronen käyttäjän etsimiseen. Valitettavasti häiriö oli niin paha, että kenttä oli suljettuna useita kertoja useana päivänä, joten myös taloudelliset vahingot tästä ovat valtavat. Lentoyhtiöt ja lentohenkilöstö ovat syystäkin huolissaan. Drone on myös väline mahdollisille terroristeille ja dronen käyttäjää on todistetusti todella vaikea paikallistaa. Kun häirintä tai mahdollisesti hyökkäys voidaan tehdä etänä, kiinnijäämisen mahdollisuus on huomattavasti pienempi. Droneja on myös saatavilla mistä vain, eikä niiden hankkimiseen tarvitse lupaa.

Ns.”läheltä piti”-tilanteet ovat valitettavasti kasvussa lentokenttien läheisyydessä.

Gatwickin tapaus ei ole mitenkään uniikki. Arlandan kenttä oli suljettuna peräkkäisinä viikkoina useaan otteeseen drone-häirinnän vuoksi. Vuonna 2014 Heathrown kentällä oli vaaratilanne kun drone uhkasi osua Airbuss A320 -koneeseen. Ja aika varmaa on että ongelma on maailmanlaajuinen, kaikkia tapauksia ei välttämättä uutisoida niin innokkaasti ellei se tapahdu kotiovella. Sama ongelma koskee myös helikoptereita. On ollut tapauksia joissa esimerkiksi sairaalan katolta lähdössä oleva sairaalakopteri on joutunut viivästyttämään lentoa drone-havaintojen takia. Tämä jo kulminoi sen miten vakavasta ongelmasta on kyse. Saattaa olla että tätä uudenlaista ongelmaa on pakko ruveta tarkastelemaan toisenlaisesta perspektiivistä. Olisiko lähtökohtana sitten uusi ja ankarampi lainsäädäntö, vai myyntiä säätelevät ohjeet, mahdollisesti myös dronen käyttö tulisi säätää luvanvaraiseksi. Tämä jää nähtäväksi. Toivottavasti päätöksiä ja muutoksia ei kuitenkaan jätetä siihen asti kunnes jotain todella vakavaa tapahtuu. Valitettavan usein ihminen on jälkiviisas ja toimitaan vasta sitten kun vahinko on jo sattunut. Tämän ongelman ratkaisu vaatisi ehkä kansainvälistä yhteistyötä eri maiden ilmailuviranomaisten kanssa, jotta voitaisiin laatia yhteiset lentokenttiä koskevat ohjeet ja säännöt drone-häirinnän estämiseksi, sekä jakaa ajankohtaista tietoa drone häirinnöistä ja seurata tilanteen kehittymistä eripuolilla maailmaa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan löytyykö tähän ratkaisua.

Ns.”läheltä piti”-tilanteet ovat valitettavasti kasvussa lentokenttien läheisyydessä.